Wat moet u bewaren voor de belastingen en de btw?

In principe mag u alles vóór 2011 weggooien. Op dit principe bestaan wel uitzonderingen…

Wat moet u bewaren?

Zowel voor de belastingen als de btw:

  • facturen
  • grootboek
  • bankuittreksels
  • inventaris
  • contracten
  • bestelbons, leveringsbons
  • professionele agenda’s, briefwisseling en e-mails
  • dossiers m.b.t. analyses, programma’s, beheer van informaticasystemen die u voor de boekhouding gebruikt.

Standaard, zowel voor de belastingen als voor de btw, moet u alles 7 jaar bijhouden.

Uitzonderingen

Alle stukken i.v.m. onroerende goederen moet u 15 jaar bijhouden. De afgetrokken btw op onroerende goederen kan immers gedurende 15 jaar herzien worden.

Uw investeringsfacturen moet u bewaren tot 7 jaar na het jaar van de laatste afschrijving.

Als u een fiscaal overgedragen verlies in mindering brengt, dan moet u de volledige boekhouding van het jaar waarin dat verlies zich heeft voorgedaan, bewaren zolang de aangifte waarin u het verlies aftrekt, nog gecontroleerd kan worden.

Schakel het team van ADS&Meer in om orde in uw administratieve chaos te krijgen. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

(Bron: tipsenadvies)