Ondernemen is fantastisch (en groeipijnen horen erbij)!

Je eigen zaak hebben, is altijd een avontuur en een verhaal van vallen en opstaan. En als je zaak groeit, groeien de uitdagingen ook. Dat heb ik de laatste maanden aan den lijve mogen ondervinden bij ADS&Meer …

De berg beklimmen

Ik beken eerlijk dat ik mij meerdere keren de vraag heb gesteld of ik eigenlijk wel wilde groeien. Want dat ging gepaard met zo veel extra denkwerk en organisatie dat ik er soms moedeloos van werd. De berg waarvoor ik stond, leek onoverkomelijk hoog.

Maar dan ontmoette ik nog meer ondernemers die behoefte hadden aan administratieve ondersteuning en die na lang wikken en wegen beslist hadden  om hun administratie uit handen te geven.  Net die ondernemers gaven me de nodige energie om mijn berg te beklimmen. Want het schenkt me nog altijd heel veel voldoening om, samen met mijn team, ondernemers te ontlasten van hun administratieve taken, zodat zij meer tijd hebben voor hun corebusiness.

Zoektocht naar een nieuwe collega

Dat administratie een ruim begrip is dat veel omvat, werd nog maar eens bevestigd toen we op zoek gingen naar een nieuwe collega. Kandidaten schrokken van de dienstverleningen die we bieden. Want die gaat veel verder dan post openen, facturen sorteren en pakjes verzenden. 😉 We moesten onze zoektocht zelfs even on hold zetten, omdat we niet de kandidaat vonden die de gedrevenheid, nieuwsgierigheid en ambitie had waarnaar we op zoek waren. Tot Manon op ons pad kwam.

Volgende stap in het groeiproces

Groeien zorgt voor een sneeuwbaleffect. Want met Manon erbij werd ons kantoor wel erg krap. Ook al zijn we zelden met z’n drieën tegelijk op kantoor – we werken als freelancers vaak bij onze klanten ter plaatse– toch hadden we behoefte aan meer ruimte. En die vonden we tijdens de fotoshoot voor onze website, die plaatsvond bij Agropolis in Kinrooi.

Ik dacht altijd dat er op die site alleen flexwerkplaatsen te huur waren. Maar wat bleek? Je kunt er ook een eigen kantoor huren. Toen ik dat hoorde, informeerde ik nieuwsgierig, enthousiast en toch ook een beetje met een klein hartje naar de mogelijkheden. Want de huur van een kantoor betekent een stevige hap uit je budget. Maar de mogelijkheden die we daar hebben en kunnen creëren, wegen zeker op tegen de huurprijs. En dus zetten we met onze verhuizing de volgende stap in ons groeiproces.

Geen evident proces

Groeien is niet zo gemakkelijk als je zou denken. Het gaat niet om de omzetstijging, maar om de structuur die je creëert, de fundamenten die je opzet, en het resultaat op lange termijn. Het is geen evident proces en daarom is het belangrijk dat je erover kunt brainstormen en dat je ideeën bespreekt met je partner, collega’s, vrienden, en zelfs met conculega’s.

Persoonlijke groei

Op persoonlijk vlak heb ik een helse tijd achter de rug. En ook dat heeft mij gemaakt tot de persoon die ik vandaag ben. Ik ben altijd dankbaar voor de ervaringen die ik opdoe en de lessen die ik op mijn levenspad mag leren. Ook al zijn die niet altijd even vreugdevol of aangenaam, ze dragen bij tot mijn persoonlijke groei. Voor mij gaat het erom hoe je met moeilijkheden omgaat en welke plaats je ze geeft. Het is ook helemaal niet erg om niet altijd sterk te zijn … Je levenspad bewandel je – net zoals je ondernemerspad – met vallen en opstaan. Het is vooral belangrijk dat je graag doet wat je doet. Want je moet, mag en kan het hopelijk nog heel lang doen!

Dit is wat ik wil

Af en toe heb je net dat tikkeltje extra motivatie nodig om de volgende stappen te zetten als persoon en als ondernemer. Die motivatie vond ik tijdens de fantastische brandingtrip (zie foto) naar Valencia georganiseerd door het  team van  OpmerKelijk. Ik kon er brainstormen met collega-ondernemers en mijn eigen business onder de loep nemen. Die trip was op alle vlakken een verrijking.

Toen ik de laatste avond samen met Ellen Coninx en Katlijn Voordeckers nog een laatste keer met een e-step op ontdekking ging in Valencia en we de avond eindigden op een plaats  waar vuurwerk knalde, wist ik het: dit is wat ik wil. Dit is waar ik goed in ben. Dit is wat ik met mijn collega’s verder moet, wil en kan uitbouwen! Sinds die brandingtrip hebben Jelka en ik al serieuze stappen gezet voor de toekomst van ADS&Meer. Wordt vervolgd …